2013. február 2.

A farsang jegyében

Farsangi fánk

Engedtem külső  nyomásnak és eredeti terveimmel ellentétben, hogy Pekándiós kolibri tortát sütök ( lásd. később) ledagasztottam egy adag fánkot.
Sokáig nem sütöttem fánkot, merthogy azt csak a nagymamám tud - nekem semmi esélyem a tökéletes, szalagos, belül puha, kívül ropogós tökélyre..

Aztán az első fánkot - ami "képviselő " volt, a férjem sütötte-sok évvel ezelőtt. Na már, ha egy pasinak megy, én sem ronthatom el nagyon. Mára már, ha nem is profi, de elég jó fánkot sikerül sütnöm.

 Igaz, mióta tanulom ezt a szakmát és próbálok nagyon tudományos alapon csinálni mindent, előfordul, hogy a kukában landol egy-egy művem. De nem adom fel ilyenkor, és ha forrongok is a méregtől, de újra sütöm.




Hozzávalók:
500 g átszitált liszt
150 g olvasztott vaj
5 tojás sárgája
100 g kristálycukor
40 g élesztő
300 ml tej

KOVÁSZ KÉSZÍTÉSE:
Az élesztőt kb. 1 dl langyos tejjel, 1 kávéskanálnyi cukorral, és annyi liszttel keverjük simára -  rugós habverővel - , hogy tejföl sűrűségű masszát kapjunk. Hagyjuk, majd 25 percig meleg (40 °C-os) helyen pihenni.

A tojássárgákat a cukorral és a kihűlt olvasztott vajjal krémesre keverjük, majd a megérett kovászt hozzákeverjük. Végül jöhetnek a száraz hozzávalók - az átszitált liszt, a cukor és a só. A maradék tejjel  simára, csomómentesre dolgozzuk el a tésztát, egészen addig, amíg hólyagot vet a tészta és elválik az edény falától - ekkor kész a tészta és mehet vissza a meleg helyre kelni - 20-30 percre 40 °C hőmérsékleten.

Most átgyúrjuk - szellőztetjük - ez azért fontos, mert így nem lesz élesztő ízű a fánk. Lisztes deszkán  1,5-2 cm vastagra nyujtjuk és lisztbe mártott 8-9 cm-es kiszúróval szaggatjuk. Letakarva újra pihentetjük, hogy megkeljen, majd bő, forró-de nem túl forró ( 160-180 °C) olajban  mindkét oldalát szép pirosra sütjük.

Fémrácsra vagy szalvétára szedjük, hogy a fölösleges olaj lecsöpögjön és porcukorral megszórva még melegen tálaljuk. 
Melegített lekvárral díszítettem a tányért, de lehet nyomózsákból a fánk belsejébe is tölteni.
A közepét is szaggathatjuk apró kiszúróval, ebből a kis fánkocskákból tálaltam fent.
Kezdődhet a farsang..







Jó étvágyat :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...