2013. október 30.

Mantovai sütőtöktorta



Az "indián alma" - írta róla Hieronymus Bock  1546-ban.


Október-november tipikusan tökszezon, ha szeretjük-ha nem.
 Nehéz ellenállni, akár rémisztő töklámpást farigcsálunk és teszünk ki az ajtó elé, vagy valami finom ételt készítünk belőle.

Én egy ideje elfordultam a lakberendezéstől és inkább cukrászkodom, mivel a dekorálás a háttérbe szorult, egyértelmű, hogy  megeszem a tököt..



A pontos dátumot nem tudom,de egyszer csak bekattantam...
Megfertőzött az olasz gasztronómia ,keresem a főleg tradicionális édességeket, ha lehetőségem lenne rá még tanulni is beállnék egy mesterhez :)





Na de vissza ehhez a "tök jó " tortához.


Kiválóan egyensúlyban van a tök édeskés és a mandula kesernyés íze, ebben a mantovai eredetű édességben.


Én sonkatököt használtam -de sütőtökkel is remek.




Hozzávalók:
1 kg sonka vagy sütőtök,
125 g kukoricakeményítő,
125 g nádcukor,
125 g mandulapehely,
3 tojás,
1 kezeletlen citrom 
(vagy használj zacskós citromhéjat-az bio :)
1 ek. rum,
csipet só,
csipet fahéj és gyömbér vagy mézeskalácsfűszer ízlés szerint
a forma kikenéséhez vaj és liszt.




Az Arany-ló Papír mini tortaállványát használtam.


Elkészítés:
A meghámozott,félbevágott töknek kivájjuk a magházát, felkockázzuk és kevés vízzel feltesszük főni-hamar megfő.
Hagyjuk kissé hűlni, majd a tojások sárgáját egyenként keverjük hozzá-ezek után a többi hozzávalót is adjuk hozzá:
  •  kukoricakeményítőt-én átszitáltam, 
  •  nádcukrot (tudom, drágább,de szerintem nádcukorral minden  finomabb),
  •  mandulapelyhet
  •  citromhéjat
  •  rumot
  •  csipet sót
  •  és a fűszereket.
Mindennel átkeverjük, majd a tojásfehérjéket habbá verjük és óvatosan a krémhez adagoljuk.

Egy vajazott és lisztezett formába belapátoljuk és 45-50 perc alatt 175-180 °C-os sütőben, légkeverés nélkül, középső rácsálláson megsütjük.


Látható, hogy nem száraz a tészta..

Kíséretnek édes tökpürét 
és főzött vaníliakrémet készítettem hozzá.





Tányérdesszert és pohárkrém formában is kivitelezhető:



Tökinfo..


Sokunk kedvence a pirított tökmag, amely amellett, hogy igen ízletes, a benne lévő olajoknak köszönhetően élettanilag is igen hasznos.
De leggyakoribb hasznosítása természetesen a sütés. A sütőtököt könnyen emészthető ezért a bébi ételek egyik kedvelt összetevője.
Valamennyi fajta alkalmas sütésre, és az ételek pikáns, különös ízt kapnak tőle, ezért felhasználása a szakácsok számára is határtalan.
Ha a belsejét kockázzuk, akkor kiváló savanyúság készíthető belőle.
Nyersen préselhetünk belőle sütőtöklevet, nagyon ízletes más gyümölcsökkel (alma, körte) kombinálva.
Megfőzve illetve megsütve tejjel összeturmixolva is kiváló.
Levest is főzhetünk belőle sűrítés nélkül, pürésítve, tejjel vagy tejszínnel lazítva.
Édesítve készülhet belőle sütőtök lekvár.
Ízlésünknek megfelelően (megsütve, illetve megfőzve) zöldség saláták egyik alkotórésze is lehet.


MANTOVA - Olaszország észak-nyugati - Lombardia  tartomány - Mantova megye(Mantua)azonos nevű fővárosa.



Ha többet szeretnél tudni erről a vidékről olvasd el a (Sok)mindent Olaszorszáról, érdekes oldalát.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...